Tähti - kirjoittaja


27-v. nainen, toiveena raskaus vuodelle 2017.

- Ehkäisy jätetty pois 8/2015, siitä asti enemmän ja vähemmän aktiivista yritystä.
- PCO-tyyppiset munasarjat todettu 11/2016.
- Lapsettomuustutkimukset aloitettu 1/2017.
- PCO-diagnoosi 3/2017.
- Aukiolotutkimuksessa toisen munanjohtimen todettu olevan tukossa 5/2017.
Todennäköinen syy lapsettomuudelle: ovuloimattomuus.
Ajankohtaista nyt: OI-hoidot.

maanantai 20. maaliskuuta 2017

Minun PCO:ni

Mulla tosiaan on todettu rakkulaiset munasarjat ja siihen yhdistettynä PCO:lle tyypilliset muut oireet, oli diagnoosi lääkärin mukaan selvä. Ilmeisesti kuitenkin PCO ja PCOS ovat eri asioita, joista PCOS olisi se "pahempi". Netistä lueskelemani mukaan diagnoosinimikkeitä saatetaan käyttää päällekkäin, eikä selvää eroa näiden kahden välille aina tehdä. Omakanta-palvelun mukaan lääkärin antama diagnoosi mulle on E28.2 Munasarjojen monirakkulatauti. Oli miten oli, käytän näissä mun postauksissa PCO-kirjainyhdistelmää kun puhun tästä oireyhtymästä :)

Viime vuoden loppupuolella tullut tieto siitä, että mun munasarjat on monirakkulaiset, tuli yllätyksenä. Kuitenkin viitteitä PCO:hon on ollut jo vuosia, vaikka en ole osannut niitä siihen yhdistää. Uusin oire PCO:sta on tietenkin tämä lapsettomuus ja ovulaatioiden puute. Menkat mulla on olleet aina suht säännölliset, vaikkakin kiertojen pituus on heitellyt 28-50 päivän välillä. Mikäli historiaa kelaa taaksepäin, on yksi ihan selkeä oire PCO:sta akne, josta kärsin yläasteikäisestä saakka, kunnes se parannettiin muutama vuosi takaperin Roacuttan-kuurilla. Mulla on myös aina helposti kerääntynyt ylimääräinen läski lantion ja vyötärön seudulle, vaikka olenkin ollut aina hoikka. Kärsin myös vatsan turvottelusta, mikä ilmeisesti on myös PCO:ssa tavallista. Lisäksi olen masentuneisuuteen ja ahdistuneisuuden taipuvainen, mikä on myös yksi PCO:n ihanuuksista. Merkittävää miestyyppistä karvoitusta tai kaljuuntumista mulla ei luojan kiitos ole. Tosin olen aina ihmetellyt, miksi mulla on pitkät ja tuuheat (onneksi vaaleat) käsikarvat :/ Ja e-pillereiden lopetuksen jälkeen huomasin, että mun säärikarvat muuttui mustiksi ja ylähuulen "viiksikarvat" hieman tuuheni.  Vaikka karvoitusongelmani ovat pieniä, luulen silti että ne ovat myös yhteydessä PCO:hon. Kaiken kaikkiaan olen päässyt PCO:n kanssa suhteellisen vähillä oireilla. Toivon, että se viittaa siihen, ettei tautini olisi sieltä kaikkein vaikeimmasta päästä... 

Minkälaisena teidän muiden PCO on näyttäytynyt?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti